De ontwikkeling van Houthandel de Graafschap

Nieuws

‘De klant staat bij ons centraal’

Het is alweer 32 jaar geleden dat de basis van Houthandel de Graafschap werd gelegd. Vandaag de dag geniet het bedrijf – gespecialiseerd in hout – nog steeds veel bekendheid in de Liemers en omgeving. Tijd om eens nader kennis te maken met dit familiebedrijf. En hoe kan dit beter dan door de huidige bedrijfsleider Frank Lucassen het hemd van het lijf te vragen.

Houthandel de Graafschap ontstond in de jaren ’80 toen de vorige eigenaar, die werkzaam was bij een aannemersbedrijf, de handel in hout ontdekte. Al snel merkte hij dat daar zijn passie lag. Met een aanhanger vol hout voorzag hij adressen in de buurt van materialen. Destijds voornamelijk voor de interieurbouw. “Die tak van sport hebben we tien jaar geleden vaarwel gezegd”, vertelt Frank, die vanaf 2006 verbonden is aan het bedrijf uit Didam. “We merkten dat er lokaal behoefte was en nog steeds is naar andere producten voor andere branches.”

Denken in mogelijkheden

Met die lokale benadering haakt Frank direct in op één van de kenmerken van het bedrijf. “Ons verzorgingsgebied ligt 15 kilometer rondom Didam. We hebben twee vrachtwagens die samen 35 à 40 adressen per dag aan doen. We leveren veel houten materialen aan hoveniers, aannemers, zzp’ers, schilders, industriële klanten en af en toe aan de interieurbouw. Wanneer een klant buiten ons verzorgingsgebied belt, dan overleggen we natuurlijk wat de mogelijkheden zijn. Dat is direct ook de kracht van ons bedrijf denk ik, we zijn er echt voor onze klanten. Als de klant vandaag belt, moeten ze er ook van op aan kunnen dat ze de morgen – of wanneer ze willen- de materialen geleverd krijgen.”

Structuur en digitalisering

Een visie die gewaardeerd wordt door klanten én die er voor heeft gezorgd dat Houthandel de Graafschap door de jaren heen heel hard gegroeid is. Niet alleen qua grootte, maar ook qua professionalisering in de bedrijfsvoering. “Toen ik in 2006 bij het bedrijf kwam was er nog geen enkele computer in het pand te vinden. Er was een schriftje waarin de prijzen van de producten stonden genoteerd. Er was één iemand die de prijs kon opzoeken en de rekeningen werden met de hand geschreven. Je leert heel snel de producten kennen, maar toekomstbestendig was het natuurlijk niet”, zegt Frank lachend. Na de komst van Frank duurde het dan ook niet lang meer voordat een en ander werd gedigitaliseerd.

Compleet concept

Maar dat was niet alles, in 2010 ging het bedrijf een andere richting op. “We zijn echt strategisch gaan kijken waar we goed in zijn. Naast dat we nu andere klanten bedienen dan in het verleden zijn we vanaf toen ook verder gaan kijken. We willen de klanten echt een compleet concept aanbieden om iets te kunnen maken. Een hovenier die bijvoorbeeld een schutting moet bouwen, kan bij ons alles vinden om dat te realiseren. Van het hout tot de bevestiging aan toe. Bij ons vind je alles onder één dak”, legt Frank uit.

Bouwshop om te ontzorgen

Daarmee snijdt hij direct een onderdeel van het bedrijf aan die opvalt wanneer je in Didam de onderneming bezoekt; de bouwshop. “De bouwshop hebben we gerealiseerd ter aanvulling op de materialen die we aanbieden. We bieden geen gereedschappen aan, maar wel verbruiksartikelen zodat klanten het hout kunnen bevestigen en monteren.” In een aparte showroom vind je als klant daarnaast een compleet assortiment deuren. “We merken dat er hier vanuit de markt behoefte aan is. Het is voor aannemers ook echt een meerwaarde. Zo kunnen zij de klant doorverwijzen naar ons. De klant zoekt bij ons een deur uit, wij stellen een offerte op en sturen deze rechtstreeks naar ze door. Ook op die manier ontzorgen we onze klanten dus.”

Duurzaam en kwaliteit

Met deze ontwikkelingen hebben we het belangrijkste handelsmerk van Houthandel de Graafschap nog niet besproken; het hout zelf! En dat ook daar over nagedacht is, dat moge duidelijk zijn. “Ons hout komt veelal uit Scandinavië. We kopen alleen hout afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Kwaliteit en duurzaamheid vinden wij belangrijk. Door onze jarenlange contacten weten we precies waar we het hout kopen en waar het vandaan komt. We weten bij welke importeur we moeten zijn voor welk houtsoort. Zo kunnen wij onze klanten de beste kwaliteit leveren.”

Personeel is de grote kracht

Door de jaren heen is Houthandel de Graafschap dus enorm gegroeid, maar één ding blijft gelijk; de klant blijft centraal staan bij alles wat ze doen. “Ons personeel is heel belangrijk binnen onze onderneming. Zij maken ons tot wie wij zijn. Ze kennen de klant en weten waar ze naar op zoek zijn. Dat geeft extra charme aan ons bedrijf.”

Benieuwd wat Houthandel de Graafschap voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Terug naar overzicht